Start-up

Start-up

Sustinand in mod activ educatia antreprenoriala, anul acesta am fost invitata de un client sa prezint cateva idei si sa raspund intrebarilor unor tineri care urmeaza cursuri de educatie antreprenoriala ce se vor finaliza cu inceperea unei afaceri.

Ideile lor inovative, energia si domeniile de competenta trebuiau completate si cu informatii de natura juridica, astfel ca am discutat despre inceputul afacerii lor si unele probleme asupra carora sa isi indrepte atentia pe parcursul dezvoltarii acesteia.

Prima etapa din punct de vedere legal pentru un start-up este INFIINTAREA SOCIETATII COMERCIALE.

Pentru acesta este necesar a face unele alegeri cu privire la:

a)      FORMA JURIDICA a societatii

Legislatia romana prevede mai multe forme juridice de constituire a unei societati comerciale, dar cele mai uzuale sunt societatea cu raspundere limitata si societatea pe actiuni.

Ambele forme juridice presupun dispozitii comune de constituire, dar prezinta si particularitati, doua dintre aceste particularitati fiind capitalul social (SRL – 200 si SA – 25.000 euro) si obligatia in cazul societatii pe actiuni de a avea cel putin doi actionari si o comisie de cenzori sau auditor.

b)      DENUMIREA

Este o alegere importanta pentru a reflecta, pe cat posibil, domeniul de activitate al viitoarei societati, dar si identificarea cu usurinta a acesteia pe piata pe care va activa.

Se obtine de la Oficiul Registrului Comertului in raza caruia va fi infiintata societatea, pe baza unei cereri-tip si a unei taxe.

La rezervarea denumirii este bine de avut in vedere mai multe optiuni de denumire intrucat nu se vor accepta denumiri identice sau asemanatoare cu alte societati deja infiintate.

c)      SEDIUL

Reprezinta “domiciliul” societatii, putand fi ales fie la domiciliul unui asociat, fie in orice alt loc convenit.

Sediul se declara pe baza unui contract de comodat (folosinta gratuita) incheiat intre proprietarul spatiului si societatea in curs de constituire sau pe baza unui contract de inchiriere / subinchiriere.

In cazul in care sediul se declara intr-un apartament dintr-un bloc este necesar acordul scris al asociatiei de proprietari si al vecinilor directi.

De asemenea, Administratia Finantelor Publice de sector va elibera o adeverinta cu privire la folosirea spatiului drept sediu social.

Punctul de lucru: o societate poate sa-si deschida puncte de lucru, filiale sau sucursale unde isi va desfasura activitatea.

d) CODURILE CAEN

Activitatile societatii se vor desfasura conform codurilor CAEN inscrise in actul constitutiv.

Exista un cod CAEN principal pentru activitatea de baza a societatii si alte activitati secundare care vor fi desfasurate ocazional, societatea urmand sa desfasoare doar acele actvitati inscrise in actul constitutiv.

e) CAPITALUL SOCIAL

Ambele forme de societati comerciale trebuie sa aiba un capital minim in baza caruia isi va incepe activitatea.

In cazul societatii cu raspundere limitata, capitalul social minim este de 200 lei, iar in cazul societatii pe actiuni, echivalentul  a 25.000 euro.

Capitalul social poate fi constituit din aport in numerar (obligatoriu la constituire) si aport in natura (bunuri mobile sau imobile), care va fi evaluat de catre un expert.

Fiecare asociat va contribui cu o anumita cota-parte din capitalul social. In limita acestei cote-parti (procent) asociatul are drepturi si obligatii fata de societate, respectiv beneficii si pierderi.

f) ADUNAREA GENERALA A ASOCIATILOR

Regula este ca fiecare parte sociala/actiune da dreptul la un vot.

Adunarea generala decide prin votul reprezentand majoritatea absoluta (3/4) a asociatilor si a partilor sociale, in afara de cazul cand in actul constitutiv se prevede altfel.

Pentru hotararile avand ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar votul tuturor asociatilor, in afara de cazul cand legea sau actul constitutiv prevede altfel.

g) ADMINISTRATORUL

Societatea este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.

Administratorul este persoana care conduce activitatea societatii si care raspunde nelimitat pentru actiunile sale.

Atributiile administratorului sunt precizate de lege si de actul constitutiv, astfel ca asociatii pot limita sau dimpotriva pot acorda mai multe atributii administratorului.

De regula, administratorul coordoneaza activitatile societatii, angajeaza si concediaza personalul, semneaza contractele etc.

2 Responses to “Start-up”

Your Responses to NASTASE LIDIA

I thought about Phentramin-d.